Kan vara bra att
arbeta eller ha arbetat i ett serviceyrke. De allra flesta av oss har gjort det
oavsett vad vi tror. De allra flesta
yrkena är serviceyrken eftersom det i alla roller ingår att uppträda trevligt,
upplysa andra och vid önskan guida och utbilda.
Jag pratade med
en kassörska på mataffär för några dagar sedan och hon tackade mig och sade att
det alltid var kul när jag kom dit. Jag var inne sent en kväll och köpte mina
vanliga produkter. Jag frågade varför hon tackade och sade det, och tro mig,
hon vra för ung för att jag skulle inbilla mig något. Hon sade att alla som
jobbade där tyckte att det var så komiskt att jag alltid var så nöjd med
priserna och alltid var glad och frågade hur det var med dem. På sätt och vis
är det trevligt att höra och alltid roligt att någon känner sig sedd.
Jag frågade henne
hur andra gjorde och genast bubblade hon ur sig massor av exempel på månniskor
som alltid tyckte att allt var dyrt och dåligt. De andra kassorna hörde vad hon
sade eftersom butiken var helt tom. Jag frågade om de alla kände som den yngsta
av dem och så var det definitivt.
Jag går alltid
och handlar här och har därmed mig själv att skylla eftersom det är en ganska
dålig och dyr butik, men eftersom mina prioriteringar är gjorda så kan jag inte
springa och säga det en enda gång. Om jag tycker det så ska jag handla någon
annanstans. Detta sade jag till dem lite lagom inlindat och trevligt och de
höll genast med om att det var dålig ordning och ganska dyrt. De skulle vija ha
kassorna annorlunda placerade och flytta runt diskarna, måla och allmänt
fräscha till.
Så egentligen var båda kunderna och de som jobbar där överens.
Tror ägarna till
denna butik att det är människor som är korkade som de lever av och har
anställda? Kanske skulle det vara på sin plats med nya ägare som bor i närheten
och förstår att servicenivå, kvalitet, rykte och relation hänger samman.
Tillbaks till
detta med service och att nästan alla yrken är serviceyrken. Om alla förstod
det skulle Avlånga Landet ha en enorm konkurrensfördel relativt andra länder.
Om alla som klagar på de som har serviceyrken förstod att de sällan bestämmer
något och att de själva inte har ryggen fri på sina egna arbetsplatser så
skulle det kanske kunna ställas andra krav på ägare och chefer.