08 augusti 2009

Arbetarklass

Låg på stranden idag och hade det fantastiskt bra. Kom på mig själv med att jag klurade på vem det är som får kalla sig att tillhöra arbetarklassen. Och vad är arbetarklassen. Jag kan konstatera att vem som helst säkert kan kalla sig för att vara arbetare och hävda att den tillhör den klassen. Jag känner mig som en arbetare och att jag tillhör arbetarklassen. När jag gör det skrattar vänner glatt och pratar vidare om något annat.

Jag vill veta vem som avgör vem som tillhör arbetarklassen och vilka kriterierna är. För mig känns det som att kyrkan angav präster, borgare, adel och bönder. Kanske glömde att någon måste jobba också och så namngavs resten som arbetare? Eller var det ett begrepp på en grupp som var icke akademisk med låga löner.

Fast oavsett historiken, vad är kriterierna idag? Idag har en utbildad undersköterska lägre lön än en industriarbetare. Vad är en lärare, en arbetare?

Skulle vara kul att veta.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Aha! Nu är jag med. Du brukar skrattande säga att repetition är inlärningens moder. Hörde dig yra om detta i måndags. Kul ämne. Antar att du googlat och har ett långt svar.
Har ju inget namn här men antar att Målis passar bra?
"Målis"

Unknown sa...

Tycker att Grillmästaren kanske passar bättre...kanske.