07 november 2008

David Bowie



Förmodligen har allt skrivits om denna ikon. Jag känner dock ett behov av att berätta om vem han är ur mitt perspektiv. Han är den enda person utanför familjen som funnits med som påverkare sedan jag var sex sju år. Att han överhuvudtaget dök upp beror på Feffe. Feffe var mamma och pappas bekantas son som som var så enormt snäll mot mig när jag träffade honom under somrar och ledigheter. Feffe introducerade mig för Bryan Ferry, Roxy, Velvet, Uriah Heep, Black Sabbath, Mott med flera...men framförallt för David Bowie. Feffe gav mig mod att knalla iväg och köpa min första LP för egna pengar. Det var den fantastiska coverplattan Pinups. Minns att pappa försökte vara arg för att jag slängt ut pengar på den men den snurrar fortfarande med all sin charmiga raspighet på skivspelaren. Det var många år sedan som jag insåg att om jag var tvungen att lyssna på en låt resten av mitt liv så är det Life on Mars. Spelar nästan ingen roll vilken inspelning jag lyssnar på men vill att du tar del av dessa två varianter. Först den "riktiga" http://www.youtube.com/watch?v=ueUOTImKp0k och dessutom en av de senare från Reality Tour http://www.youtube.com/watch?v=j-wvgmZxbe8
He is unique and RaRe!

Inga kommentarer: