08 mars 2009

Mr RaRe rekommenderar Café Kosmos

Avverkade såväl butiker, caféer som Caleo under en avkopplande lördag i Little Village med blandade grupper av vänner.
Vackra fröken Trader och hennes sambo The Man tog mig till Café Kosmos för en eftermiddagslunch. Mina erfarenheter av Västra Hamngatan är få. För en vecka sedan gjorde jag mitt livs första matbesök på Kosmos och nu var det dags för det andra matbesöket. Det gemensamma mellan dessa besök är två saker; att jag ätit i sällskap med Vackra fröken Trader och The Man samt att det har varit fantastiskt bra och god mat. När jag skriver detta så vill jag betona att jag inte hade en aning ens om att de serverade mat på Kosmos före förra lördagen.
Förra lördagsbesöket åt jag en Wallenbergare och denna gången åt jag köttbullar med mos och lingon. Enkelt, men enormt vällagat och det finns en liten piff i all smak som ger en känsla av att allt är tillagat med känsla. Båda gångerna har jag ätit en bärpaj med vaniljsås till efterrätt och jag kan säga att den bärpajen gör att livet är ännu bättre att leva. En annan sak jag noterat är att delar av personalen, eller om det är ägarna, är mycket aktiva med att finnas tillhands och fixa hela tiden. Bara en sådan sak att jag noterade förra veckan att en av de som verkar vara ägare var inne och kollade toaletterna och ordningen där ett par gånger. Det räknar jag som RaRe.
Gå till Kosmos och ät en matbit en lördag och vad du än beställer, ta en bärpaj efteråt.
www.cafekosmos.se

Inga kommentarer: