25 augusti 2010

Diane Arbus

Rockstjärnan påminde mig om ett program, Kobra sommar, där Sally Mann skulle vara med. Jag har skrivit om henne här tidigare. I programmet pratade hon om Diane Arbus och om hur hennes bilder hade inspirerat Sally, det gjorde mig nufiken. Jag insåg då att hon var fotografen bakom bilden av pojken med handgranaten som jag altid gillat. 

Diane blev tydligen berömd för sina bilder av outsiders;  ofta transvestiter, prostituerade, dvärgar eller andra männsikor som omgivningen inte tyckte passade in i det amerikanska samhället på 50- och 60-talet.

Hon fotade sina modeller deras egna miljöer och gjorde betraktaren av fotot obekväm. Hon menade att hon fotade verkligheten och att hon var tvungen att göra det så folk skulle se den.



Diane led av manodepressivitet och vi 48 års ålder så tog hon sitt eget liv.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hon har knäppt mycket fina bilder. Jag ska visa dig en bok jag köpt i US med massor av fina från henne.

KP

Anonym sa...

Farsans gamla magister C. Strömholm gjorde en serie närbesläktade, tagna i Frankrike...väl värda att betrakta!
R.S