14 december 2010

Hur olika är vi?

Hur olika är vi?
Är vi olika?
Vill vi vara olika?
Vad är olika?
Massor av frågor och ingen aning om vad som är bra och dåligt. Hur ser du på det som är annorlunda? Är annorlunda olika? Och olika med dig då, eller vad? Är män och kvinnor olika? Är "svenskar" och "invandrare olika?Är hetero och homo olika? Är funtionsnedsatt eller inte olika? 

Min tes är att diskriminering och fördomar bygger på att människor delas upp i kategorier där de delas upp i kategorier där en grupp ger norm. Normen är oftast en extremt trång kostym som egentligen passar få eller ingen och som påverkar många för mycket. Olikheterna däremot är det som för oss framåt och som vi ska tillvarata privat och på jobbet.

Se till att det är hög tröskel på hur olik någon får vara och håll koll på när du tycker att det blir "jobbigt", det ger dig chans till självinsikt och förändring.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Fantastiskt bra skrivet! Ibland (vill inte skriva oftast, för då blir du glad), är du briljant. Lustigt att du skrev detta idag när jag satt med några kollegor och diskuterade just detta idag.

Puss King!

Anonym sa...

Hej Maestro! Det jobbiga med när du skriver direkt till oss är att jag får dåligt samvete för att jag borde vara mer vidsynt. Det värsta är att du inte ens tar i, och trots snällheten i det du skriver så tar det styggt. Åtminstone på och i lilla mig och mitt god jag. Inte konstigt att fler än jag läser sina korta styggsnälla attacker och gillar det. Pastor Rare talar, vi buggar oss:)

PP

Anonym sa...

Hej Raremannen! Gud, vad jobbig du är. Kan vi inte bli lämnade i fred och få vara så där riktigt segregerade och enkelspåriga som underlättar så mycket? Vi gillar ju att ha det tryggt och bara göra saker som inte kräver förändring. Låt oss vara:)

Kon Ser Vativ