12 december 2010

Dave Allen - Min kompis favorit

När jag var liten missade sällan Min Lilla och Min Kompis "Dave Allen Show". Den irländske komikern Dave Allen hette egentligen Dave Tynan O’Mahoney och dog tyvärr redan vid 69 års ålder. Han var mycket populär i Storbrittanien, Australien och Kanada under 60- och 70-talet.
Dave Allen satt på sin barstol med en cigg i handen och drack vad alla trodde var whiskey ur ett glas. Det sägs att han var abolutist och att det alltid var Ginger Ale och is i glaset. Dave Allen byggde sina shower på skämt om irländare och Gud, trafik, rökning, bibeln, livet, döden, sex, irländare och Gud. Han häcklade och drev ofta med den katolska kyrkan. Dave Allen var själv ateist och avslutade alla sina shower med att säga frasen "Good night and may your God go with you". 


Detta var lite typiskt för hans humor och sketcher...


Läs mer om Dave Allen på Wiki


Här hittar du honom på FB

4 kommentarer:

Anonym sa...

Mina religiösa föräldrar sa alltid att ha var en alkis och att han var ful i munnen och att vi barn därför inte fick titta eller lyssna på honom. Jag hörde dock alltid på programmet (förstod inte alls alla engelska) när mamma och pappa smygtittade på det efter att vi blivit bortskickade. Ett stort tack till det kära YouTube för att de ger oss möjlighte att minnas bland annat detta som jag bara hört:)

Pastorns son

Anonym sa...

Dave Allen är för evigt den coolaste!!! Mannen, ciggen, barstolen, drinken och myten!

Anonym sa...

ren nostalgi...vågar inte titta på klippet...jag minns honom som kungen av den osvenska humorn....se motpolen, åsanisse till knäppupprevyer....en brittisk humor som man senare blev betydligt mer bekant med via M. Python! Vet inte om han var samtida eller om dom bara fimpade att ge honom cred! Han var hursomhelst en brytpunkt!
R.S

Unknown sa...

Dave Allen är en legend och föregångare. Och till skillnad från MP så håller han än. Titta på du, snällt och oförargligt!