19 juni 2009

Glad Midsommar!

Minns dåligt varför midsommarafton firas så jag kollade med världens mest trovärdiga uppslagsverk Wikipedia. Där sägs det att "Midsommar kan betyda den tidpunkt som infaller mitt på sommaren, men används vanligen för att beteckna firandet kring sommarsolståndet. Ursprunget till midsommar är förkristet, men kyrkan har valt att fira Johannes Döparens födelse vid samma tidpunkt. Idag firas midsommar i Sverige med dans kring midsommarstången och inte sällan med sill och färskpotatis på matbordet."

Jag har alltid tyckt att det är en dag då dunjackan och regnstället kommer väl till pass och att det är ytterligare en av de dagar då det socialt utsvultna svenska folket bara skall ha sååååå treeevligt. Personligen brukar jag använda dagen för att umgås en hel dag med de närmsta i familjen och bara umgås.

Nåväl, jag önskar dig och er en Glad Midsommar! Jag gillar ju när människor umgås och tar hand om varandra!

Inga kommentarer: