17 juni 2009

Han vill ju egentligen inte

Jag känner honom inte men jag är enormt stolt att han är svensk. Frågan är om någon har en aning om hur mycket bra han gör för detta landet. Zlatan. Mannen som upprör, roar, förtjuser och stressar.

Jag önskar bara att vi kunde hylla och respektera honom mer i Sverige.

Jag har klurat en del på detta det senaste och kommit fram till svaret.

Jag tror att Zlatan för några år sedan kom på och beslutade att han ej ville spela mer i landslaget och att det var agenter och andra i hans omgivning som sade att han aldrig kunde bli bäst i världen om han ej spelade i landslaget. Så han är med i landslaget. Det är viktigt att bära med sig, förutsatt att jag har rätt.

Svenska sportjournalister och andra reportrar har genom åren haft GIH-ledare och spelare som framhållit vi framför jag som motparter i intervjuer. Med mycket få undantag. Visst, det har funnits en Bruch, någon Sjöberg, en Pernfors och andra som varit annorlunda. Men de har ej haft mer än något enstaka resultat att komma upp med. Nu finns det plötsligt en udda eller ovanlig person som dessutom blir bättre och bättre år för år.

Och vad händer då... Jo, varje gång han är i Sverige så blir det pajasfestival, töntiga frågor om allt som ej är fotboll och respekt. Och jag tror att Zlatan går med på det för han är på "semester" när han är med landslaget. I Italien möts han med respekt och av frågor om fotbollen. Här jagar media skojiga kommentarer, konflikter och vill skriva om huset han köpt i Skåne.

Visa Zlatan respekt så kanske landslaget blir viktigare för honom!?

2 kommentarer:

Anonym sa...

Grymt bra skrivet. Jag håller med! Visa Zlatan respekt och lägg av med bäbisfrågorna!

NILS

# 5 sa...

Helt rätt!

Vi har en av världens bästa spelare i Svenska landslaget men vi får ut 50 procent av hans kapacitet, på tiden vi frågar oss varför.
Mr Rare har satt igång debatten vill gärna höra fler kommentarer om Zlatan.
Vet folk egentligen hur unik spelare Zlatan är?
Guardiola summerade upp zlatans värde ganska bra när han efter ha vunnit tripplen med Barca deklarerade sin önskan om att värva en spelare till nästa säsong.
-Zlatan Ibrahimovic