01 september 2010

Billie Holiday - Strange Fruit

I slutet av varje uppträdande körde Billie Holiday gärna låten Strange Fruit. Den framfördes oftast med nedsläckt belysning och en ensam spot på Billie lutad framåt mot mikrofonen.

Strange Fruit handlade om lynchade svarta människor som hängts upp snarade i träden. I december 1999 utnämndes Strange Fruit till det århundradets starkaste sång av Time Magazine. Innan Strange Fruit blev en sång var det en dikt av en lärare i Bronx, Abel Meeropol.

Here´s Strange Fruit

2 kommentarer:

Anonym sa...

Fantastiskt vackert. Upptäckte den på premiären för 9 1/2 vecka för måååååånga år sedan. Satte alltid på den första gången jag varje gång en tjej hängde med hem till min dåvarande lya i city:)

Ps. Jag var absolut aldrig så larvig att jag trodde att jag var Mickey Rourke och fick inspriation från filmen. Skulle ju ha varit löjligt... Det var ju bara en film.

Kidda

Anonym sa...

Kanonlåt! Mycket addSus, dim 9 och Emoll i Lönneberga ackord, marigt och inget Scoutlägerläge, men fantastiskt vacker text/musik! Addera sen historien kring B.Hs eget liv och det blir filmtime för hjärnan!
Klassiker!
R.S