12 september 2011

Talanger - Undrar hur många som försvinner på vägen?

Jag gillar att observera när vuxna instruerar barn i idrott och annat. Jag kan ytterst få idrotter förutom en eller två och jag vet hur mycket tystnad, det visuella och att jobba med att hjälpa en person att hitta ett tänk kan göra i skillnad. Jag vet också hur mycket överinstruktion, reaktivitet och prat kan skada. 

Den första söndagen i september satt jag på en driving range och kollade och lyssnade. På några få minuter lyckades en golftränare få en nioåring att helt tappa en fantastisk golfsving. Innan tränaren la sig I så hade nioåringen klockren träff och slog spikrakt. Sedan kom tränaren med pinnar som skulle läggas på marken, höft- och knäinstruktioner och tusentals ord om hur man inte ska göra. Sedan hade nioåringen inte en ren träff på bollen.

När tränaren gått sa jag till honom att han redan kan! Han undrade vad jag menade, jag svarade att han har en  fantastisk träff på bollen och han ska lyssna på sig själv och hur det ska kännas. Han frågade hur jag kunde veta och jag förklarade. Inget annat behövde sägas, han log stort.

1 kommentar:

Anonym sa...

Toppen att DU tog bladet från munnen och lyfte killen!!
R.S