04 maj 2012

Karl Lagerfeld

Erkänner villigt att jag var gång jag ser eller hör talas om Karl Lagerfeld lurar på vad han är för snubbe. Personligen så tror jag att han är en kontrollfreak som är så väl planerad att inget får ske som inte finns i hans plan. Jag tror att han är på gränsen till creapy!
– ”Livet är ingen skönhetstävling. Det finns vissa fula människor som verkligen är toppen. Men vad jag hatar är elaka, fula människor. Och allra värst är fula, korta män. Kvinnor kan vara korta, men för män är det helt omöjligt. Det är någonting som de aldrig kommer att förlåta i livet...korta, fula män är elaka och de vill bara döda dig!” Citat Karl Lagerfeld


Han är mytomspunnen och verkar göra allt för att verka eller vara excentrisk.  För mig är han en så kallad designguru och han är synonym med  kindpussar, glittriga haute couture-klänningar och fula mörka solglasögon. 

Jag minns att han drog in 22 miljoner dollar på att sälja av sin konst- och möbelsamling från 1700-talet år 2000 och att han fyra år senare tog han ett extraknäck hos svenska H&M.

Karl Legerfeld är född i Tyskand 1938 och flyttade till Paris som 14-åring och började redan i tidig ålder arbeta som assistent åt bl.a. Valentino. Hans egna märke Karl Lagerfeld lanserade 1984.

Det sägs att Karl Lagerfeld syns aldrig utan svarta handskar och höghalsad vit skjorta...

Inga kommentarer: