05 juli 2012

Hur kan anställda läkare få ha egna bolag?

Alla  gånger jag varit anställd så har jag fått skriva på ett avtal att jag inte får ha andra anställningar, ta uppdrag eller äga bolag utan att det bolag jag är anställd på ger tillstånd eller undantag. Jag har aldrig varit kommun-, landstings- eller statligt anställd. Bara i egna, noterade och privatägda bolag.


Läkarna är den enda yrkesgrupp jag känner till där det verkar vara kutym att jobba extra och att driva egna konkurrerande bolag. För mig är det helt fel. I min värld är de anställda och har sin arbetsgivare. 


Sitter nu och funderar på vad jag kan göra åt det, eftersom jag är en sådan som ser till att de får lön, i alla fall i de landsting där jag betalar skatt. Och eftersom jag tycker att det är orättvist, felaktigt och dåligt. 


Det får bli så att jag börjar skriva här och ser till att det finns tillgängligt att det åtminstone är en svensk medborgare som tycker att det är fel och ska förändras. Anställda läkare kan bara ha en arbetsgivare och ska ej få driva egna bolag.   

Inga kommentarer: