22 december 2012

Programledarna

Det händer ibland att jag tittar på TV. Om jag tittar på den svenska kanalen TV4's Nyhetsmorgon så upphör jag aldrig att förvånas. Nyhetsmorgon är helt och hållet fokuserat på och runt programledarna och deras uppleveleser med, av och om sig själva.

Nyhetsmorgon var länge mitt favoritprogram och ett av de få jag tittade på frekvent och det fanns helger när jag ville se allt för att det var två duktiga programledare i form av Lasse Bengtsson och Tilde de Paula. Tilde finns kvar fortfarande, men har sugits in i jag-jaget som är standard numer, och det görs under en flagga som kallas "Att tro på det goda".   

På Nyhetsmorgon är det helt fascinerande med hur programledarna ställer frågor till gäster som de själva är snabba att besvara med sin egen syn eller uppfattning. Gänget som består bland annat av Jenny Östergren, Steffo Törnquist, Anders Kraft, Kristin Kaspersen, Anna Brolin, Jesper Börjesson, Tilde de Paula, Lill-Babs dotter, Strömsteds brud, den manlige journalisten med flera.

Och samtidigt som jag skriver detta så är jag kan göra något åt dessa programledare. Jag kan skriva det här och försöka få personerna i fråga att ha åtminstone en mindre tittare. Och jag kan faktiskt fortsätta att titta på vissa program på TV4, till exempel att det är OK att titta på Olle Ljungström när han briljerar i "Så Mycket Bättre", där är det "presterarna" som agerar programledare.

Inga kommentarer: