26 oktober 2008

Vad är vila?

När samlar du kraft, hur kan du vara så tänd jämt? Jag fick den frågan av en vän för några dagar sedan och gillade frågan. Den skapade givetvis frågan om vad kraft är, vad vi gör av den och om vi kan samla på den:) Jag svarade att jag gjorde det på helgerna genom att stänga av allt tänk kring jobbet och genom att koppla på umgänge med en annan typ av personer, i en annan miljö och genom att variera platserna jag samlar den på. Jag svarade då även att jag gör det när jag jobbar, umgås och faktiskt i flera situationer som enligt kutym skall vara jobbiga. Då kom reflektionen att det mesta kanske handlar om vanor och hur vi själva beslutar kring svaret på denna fråga. Människan anses ju vara ett vanedjur och jag är benägen att hålla med. Dessutom är jag säker på att vi beslutar om våra vanor och därmed om hur vi svarar oss själva på denna fråga och säkert många fler frågor som Hur mår du? Vem är du? Är du glad? etc. Jag vet att någon sade till mig en gång i tiden att alla frågor vi ställer till någon annan för att hjälpa dem skall ställas till oss själva först. Hardly RaRe, pretty basic!

Inga kommentarer: