28 februari 2009

Nu har jag en tydlig bild av SIBA

Hade en skön och kravfri förmiddag. Någon fika skulle klaras av medan tvättmaskinerna gjorde sitt jobb och skulle det promeneras. EN av fikorna var mycket trivsam och plötsligt kom jag på att det skulle handlas någon sladd, nya högtalare och någon komponent på SIBA, den butiken som ligger vid de fula stora platsen. 


Jag steppade in från det vackra vintervädret och hejade på ett par stycken i kassan, gick genom det andra rummet för att börja leta efter de saker jag skulle köpa i det tredje rummet. Då sade en tjej som jobbade i butiken ”Vi har stängt, du får inte vara här”, jag svarade ”Hej”! Då repeterade hon samma mening och nu mycket irriterat. Jag log lugnt och sade att ”När dörren är öppen och det kommer in en kund kan den ha lust att handla för en del, och det råkar vara jag det. Hon rosslade än en gång ur sig sitt mantra och jag gick lugnt fram till henne och frågade om det var OK att handla för några tusen. Då berättade hon att de som jobbade där uppe skulle ha sagt till mig att de har stängt och undrade dessutom hur det var på mitt jobb. Jag frågade vad hon menade och hon sade att hon ifrågasatte om kunderna på mitt jobb kunde komma och gå som de ville. Jag svarade ja och avbröt med att fråga: ”Kommer jag få handla? Om du svarar nej kommer jag aldrig sätta min fot på SIBA igen”, vänligt och till och med glatt. Hon började rabbla samma saker som tidigare och nu kom dessutom komponenten att hon hade bara betalt mellan vissa tider. Jag log och sade att jag kommer att följa hennes något otydliga men ändå tydliga svar. 


Undrar hur den som äger SIBA fungerar, verksamheter brukar vara en spegling av hur de styrs. Och de har kanske ägt det länge och börjat ta saker för givet.

1 kommentar:

Anonym sa...

Haha, vilken tur för vissa varumärken att du ej skriver på Aftonbladet. X