26 februari 2009

Äras den som äras skall

Björn Borg. En av världens mest kända idrottspersoner. Den enda gång jag har sett Sverige hylla honom är när den skattefinansierade kungen lämnade över priset som århundradets idrottman till den riktigt Kungen. När jag var en av många som följde tennis via TV så höll jag aldrig på Björn Borg. Dels var det Jimmy Connors som gällde och sedan var jag förmodligen inte så attraherad av hans sätt att spela och agera. Ändock har jag lätt att se varför vi borde hylla honom.
Jag vet hur respekterad Björn är i andra länder och hur enormt stor han är runt klotet. Glöm Stenmark, Pillan, Sudden och andra. Björn Borg är större än Sverige. Jag skulle verkligen vilja att Björn hyllades, användes, respekterades och framhölls oftare. Dessutom borde det finnas statyer av Björn på varje internationell flygplats och i varje internationell hamn i Sverige. Äras den som ärs bör.

Inga kommentarer: