28 februari 2009

Vår affär

En sak är säker, jag är varken veckohandlare av mat eller någon som över huvudtaget lagar mat. Hade jag handlat lika mycket mat som kläder hade jag varit tvungen att ha 128 kvadratmeter kylskåp och en halv pluton med anställda i köket.
Jag handlar mycket sporadiskt och mest förfriskningar i form av juice, dricka, frukt och en del andra smågrejer som tvättmedel och annat. Äter hemma gör jag aldrig.
I min del av Little Village finns det en butik som är ägd av en av de stora kedjorna och som ligger fantastiskt bra. Jag tror att det är andra eller tredje kedjan som driver den och från allra första början hette butiken Bogö. Den ligger i ett område med människor i många åldrar som jag tror har det ok ekonomiskt.
Denna butik har en mycket bra sak, ett fantastiskt bra läge på Vasagatan. I övrigt är det magiskt uselt. De skulle kunna göra mycket av denna butik, men gör ingenting. Det finns inget som gör att människor som fungerar som jag blir glada. Ingen hejar, inget är snyggt upplagt, det finns ingen som går att plockar och fixar till, de vet inte vad du heter och så vidare. Detta har alltid känts som slöseri på ett utomordentligt läge. Fast igår kom jag på att jag har fel…
De två vanligaste målgrupperna i denna del av staden är människor och råttor. Ja, du läste rätt, råttor. Ingen berättar detta i det avlånga landet eller här i välartade delarna av Little Village, men det finns enormt mycket råttor överallt här och i Sverige.
Så igår insåg jag att jag har haft helt fel om butiken jag beskriver ovan. Igår förstod jag att den riktar sig till målgruppen katter och möjligen deras mänskliga ägare. Butiken i fråga har 99 sorters kattmat. Jag räknade burkarna och paketen. Lady Rocktouch har under en tid skojat om denna butik och all deras kattmat och igår innan jag gick hem till Familjen Fabulous gick jag in och räknade all kattmat. 99 stycken! En från hundra! Och jag har aldrig sett en enda katt i Vasastan.
Så var det med den saken, jag behöver aldrig vara missnöjd med butiken, de riktar sig ej till mig. Det är katter som gäller.
I och för sig viktigt att det finns katter i mängder som kanske kunde göra så att råttorna blir färre. Men då hittar jag minst ett logiskt fel och kanske en förklaring. Kanske borde katterna käka råttor istället för kattmat eller möss. Eller så har de käkat så mycket kattmat och blivit mätta och slöa, att råttorna har käkat upp dem. Men då borde ju Bogö rikta sig till råttorna…

Inga kommentarer: