09 maj 2011

Mår du bra av jobbet?

Det är kul att jobba. Jag gillar det. Det är viktigt för mig och gör att resten av livet på verkas. Och vice versa.



Jag hör en del människor nämna att de gillar att vara på jobbet, att de gillar att jobba. Jag hör andra säga annat. I går satt jag bredvid ett par personer som började diskutera någon gammal reklamfilm de sett där någon mår bättre på vardagarna när de jobbar än på helgerna. Jag förstår att det finna alla varianter och just idag så är det funderingen kring att det kan finnas människor som mår bättre på jobbet än hemma som upptar detta inlägg.

En första reaktion skulle kunna vara att det inte kan stämma. Jag hör ju så många som säger att "det är sååå skönt att vara ledig, och att det är mycket skönare än att jobba”. Så gick jag till mig själv och inser att det är roligt på olika sätt. För mig är fritid och privat en kombination mellan vila, inspiration och kontemplation. Och så gick tankarna till andra jag känner. Många jag halvkänner har godkänt att bli programmerade redan från skolåldern. Och detta i former av "Äntligen fredag", "Måndagar är tråkiga", "Sköt med helg", ”Det bästa med skolan är helgerna, loven och rasterna". Andra har programmerat sig själva med annan data.

Så jag undrar verkligen, vad mår vi bäst av? Är vi gladastast när vi är lediga? Mår vi bäst vid semester eller vanliga vinterhelger? Har vi valt ett jobb där vi mår bra? Hur mycket påverkar vi hur det är på jobbet respektive hemma? Och adderar jag att det sägs vara mer bråk under semestrar och helger än under veckor, är det då på grund av att vi haft kul under veckan eller för att vi har tråkigt hemma? Avslöjar bråken under semestern då det bråkas med partnern och visar oss tydligt hur det står till med vår samlevnad? Andas en i paret ut när det är måndag och dags att gå till jobbet...? Känner att jag börjar tappa tråden nu...

Kanske är det dags att ha ambitionen att gilla jobbet? Kanske dags att ta befäl över våra liv?

Kanske dags att skriva ett nytt inlägg som handlar om precis det som det första stycket skulle ta sitt avstamp i? Å andra sidan är det bara du som kan avgöra om ovan var något kul att läsa. Det var kul att skriva/snurra:)

Inga kommentarer: