12 maj 2011

British Airways

Genom åren har jag ofta hört en massa skräp från kollegor, vänner och obekanta om British Airways. De har fel eller så har de aldrig flugit med SAS. Om British Airways vill ha fler nöjda kunder så är det bara att sätta sina passagerare på en flight utanför Sverige så kommer det vara klart, de har enormt nöjda kunder. Ett annat hett tips för SAS skulle vara att skicka alla chefer för de anställda på resa med BA respektive SAS för privata pengar.  Så förstår ni varför jag skriver som jag gör om er.

Nog med reaktivt anti-SAS. Det var mest för att du ska förstå, antar att du som jag ofta är tvungen att använda SAS på något sätt in eller ur Avlånga Landet.  För ett tag sedan öppnade British Airways linjen Little Village London. Jag blev extremt glad eftersom när den fanns tidigare så åkte jag alltid med BA framför SAS och detta styrt av en enskild händelse. Jag gjorde misstaget att komma för sent till en SAS-flight och den hade fortfarande inte gått men SAS ville, förmodligen helt korrekt och enligt reglerna, inte checka in mig och låta mig åka. Så jag frågade om det fanns något att göra, men det var mitt fel och jag fick åka nästa dag. Jag knallade över till BA för att höra om det fanns några biljetter på deras plan och det gjorde det inte, men de skulle kolla vad som gick att göra. De frågade även om SAS hade erbjudit mig att åka med BA istället, och jag svarade ärligt att något sådant erbjudande inte dykt upp. Det ringdes samtal och pratades och plötsligt sa de, hit med väskan, vi har löst det. Farten blev full och snart var jag vid planet. De sa att de hade ordnat en plats i cockpit och hoppades att det var ok. Ok, det var helt fantastiskt att få sitta där hela vägen med de utomordentligt trevliga piloterna samt den stora upplevelsen. Dessutom hae jag sådan tur att vi cirklade över London och väntade på landningstillstånd och det I sig var tillräckligt för att fatta ett enormt tycke för BA.

Jag har inte flugit mycket med BA genom åren och ändock tillräckligt för att säga att de precis som Lufthansa alltid överträffar förväntningarna. Personalen är trevlig, sättena är bättre, servicen ärlig och äkta. Det här med sätena är för mig det viktigaste som finns på en flight tillsammans med benutrymmet.  Och BA:s säten och benutrymme gör en glad man med lite ryggpaj lycklig. Att bemötas med intresse och glädje blir rena chocken när jag är van vid det statliga SAS.

Så om du är en person som jobbar på BA eller har kontakter med dem så framför gärna att MrRaRe är enormt glad att ni finns på Little Village’s flyplats och hoppas att ni sätter press på SAS att sträcka på sig och bli kundstyrda. Ni är ett nöje att resa med.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Du ÄR luftens kung!! Vi är helt säkra:)
Fågelmännen

Unknown sa...

Som vanligt har ni rätt ni Fågelmän!

Anonym sa...

BA är ett rent hyckleriföretag, i dec 2010 kunde dom inte (orkade inte) ordna ersättningsresa för sina passagerare som befann sig i London.
Nu efteråt när alla vill ha ersättning för sina extranätter i London, samt för den hemresebiljett dom hade tur att själva få tag i för att komma hem innan jul överhuvudtaget , vad erbjuder man ? , jo 2000 kr per person.
Själv kom vi hem 4 dygn senare än planerat , samt vi fick köpa nya biljetter med annat bolag , för total kostnad av 12000 kr per person, så snälla skaffa erfarenhet innan ni gör reklam, även för skitbolag.

Unknown sa...

Anonym! Förstår att du kommenterar när era och mina upplevelser av BA verkar extremt olika. Grymt tråkigt att höra hur ni upplevt er bli behandlade av dem. För mig låter det som ett annat BA än det jag mött. Bra att du skriver om det här och på andra ställen. Mina positiva och dina negativa hittas av alla som vill och så kan de som hittar det skaffa sig en egen uppfattning.

Gällande erfarenhet av flyg tror jag att det är svårt att skaffa mer än jag har, gällande BA vill jag inte ha samma erfarenhet som ni har.

Reklam gör jag aldrig på denna bloggen, precis som du skriver jag vad jag tycker.