07 april 2011

Hur mår Det Stora Landet?

Denna reklamfilmen går på amerikansk TV just nu. Det är en organisation som jag har dålig koll på och som heter Citizens Against Government Waste. Jag har för dålig koll på vad de står för och vill inte länka till dem. Och poängen för mig med detta är att det är enormt intressant att det görs en reklamfilm med detta fokus. Alla i Stora Landet borde ha förstått redan när japanerna började sälja bilar och numera säljs fler japanska än amerikanska tror jag. Många jag möter i Det Stora Landet säger utan speciell vinkling att så snart det finns ett inrikesproblem så drar vi ut i krig. Jag säger som jag gjort förut, Det Stora Landet kommer att delas upp i stater hela vägen. 

Hur tolkar du reklamfilmen? Är de på väg att få distans till sig själva eller har de givit upp? Vad drar du för slutsatser? Eller är de bara på väg att sluta sig och bli som många andra, dvs att skylla på invandrare istället för att sträcka på sig och bli välutbildade och proaktiva?

4 kommentarer:

Anonym sa...

Först och främst gillar jag att det fontiska uttalet av USA låter som "make wha(t)" sen tappar jag tråden....har dom sålt för lite av mycket eller gör dom inte tillräckligt mycket av det dom kan, eller räcker bägge alternativen inte till både politikernas löner OCH ett sjukvårdsprogram fast dom gör grymma instrument, bilar och big fuckoff grävmaskiner...det skulle verkligen förvåna mig och föreslå fusk, för om man är riktigt bra på ett speciallistområde så vinner man "by proxy"! Varför försöka byta riktning på det? Lite som när Cartier beslöt sig för att slopa "Trinityringen" som är deras inkörsport till "tyngre" inköp. Eller den urusla design/kvaliten i silverTiffanyarmband med ett hjärta....
VD'n som fattade det beslutet på Cartier fick gå, sen återinförde dom en ny "ursäkta oss" modell som var ännu mer usel sett till design och framförallt funktion...men den var hyfsat lik....och skapade omedelbart en "bakåt" marknad, där utgångna produkter anses överlägsna våran "new young" industris kapacitet!
Vi själva står med vår "starkaste" exportprodukt på en medelhavsö och skäms(hoppas jag) väntar på att "rätt" bensin ska anlända i skarpt läge!
Oh-pålästa beslutsfattare utan insikt går att jämnföra med sommarvikarier med en Medelhavsö i blicken och svar på en skjortstl´s förfrågan... en blick och axelryckning som säger....Ja´, vet inte ...prova så får du se om du får glipor i fettet, göbbe!
Och det är precis vad jag åxo tänkte fast tvärt om....harmonin är skjuten i sank och en hel "mellangeneration" och deras cybertilltro är dom närmaste på tur för jobbet, men dom kommer att kopiera ett vinnande recept som är bra mycket verkligare än den dystra verklighetens föräldrargeneration som går och mumlar om fred och kanskekanske bilköshämmande flygande Ibilar på Jorden...
Multiplicera det med ett par hundratusen i månaden så får du möta en rumsren folkvald, som talar i DIN sak om knappt 10 år! Eller som en yngre kollega sa, allt som är omständligt går bort..jag, antar att vi måste ta innevånarna på jordens rund på allvar, och kanske säja, nä, din knasboll du kan inte döda och förinta för att du vill han något som dom har....det är bättre att fråga om lov, kanske svinga en The och bli lite bekanta.....inte bara med honom/eller henne utan åxo låta han/hon förstå vem du är...
Men det börjar bli lite tröttsamt att veta och svälja!
...man kan ju skita i det, för det där ordnar de youngsmart, utOinkastarna med counetstrikeretorik....öhö va, står det i matchen!

R.S

Unknown sa...

Hahahaha

Ladies and gentlemen, the one and only R.S.! Vote for R.S.!!!

MrRaRe

Anonym sa...

Rädsla styr, okunnighet är ledordet. Ett modernt förpackat budskapt lika välfungerande som 20 och 30-talets Der Stürmer.....
Luktar och smakar alltid lika illa!
//Ekonomen

Unknown sa...

Tänk om Usama Um Barrack och Det Stora Landet visste tt du skrivit detta från din nya bas i Ukraina Ekonomen? Hade de då haft profilering på dig så hade du blivit Doctor Jana eller något annat Bondliknande:)

R.S.! Det är en sådan enorm förmån för en enkel och ödmjuk bloggskribent som jag när du smattrar fram texter som den ovan. Tack!

MrRaRe