08 oktober 2010

Restaurang Smaka i Göteborg


Det var länge sedan jag besökta gamla fina restaurang Smaka i Göteborg. En lördag var vi ett gäng vänner på Smaka och satt där massor av timmar. Smaka ser ut som det gjorde den där första dagen det öppnade och jag var först med att komma med blomma till Magnus som var en av delägarna på den tiden.

Jag minns helt enkelt inte hur maten var på den tiden men vet nu att den knappast kan ha varit bättre då. Det är den enda restaurang jag känner till som har blodpudding som varmrätt. Bara det… 

Nu har jag hamnat där två gånger under en och samma vecka av olika slumpar. Den ena gången med ett gäng kunder och den andra gånger vid ett riktigt honnörsbord fyllt av Hängivna. 


Den andra gången åt jag en grymt god kalixlöjromstallrik med toast och tillbehör till förrätt och en fantastisk jordärtskockssoppa till varmrätt. 

Gå dit och testa och kolla dem här och menyn hittar du här


Det ska läggas till att LMS var med den andra gången och var mycket missnöjd med sina rätter så om han lägger manken till och kommenterar så får ni reda på vad ni inte ska beställa en tidig lördagskväll.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Är det Pyttstället, med inbyggd Jäger inför Liseberg??
R.S

LMS sa...

Mina val under de hängivnas kväll:
-Skummig kräftsoppa med gravad röding.
-Smakas Fiskgratäng.

Tror inte stället färgar fiskrätter.
Alla snackade om Smakas mycket kända(tydligen) köttbullar. Käka det är ett tips.

Mitt smakade industriell kemikalieblandning kryddad med rödsprit och bananlikör. Typ.

Anonym sa...

Var bananlikören dominerande, eller var den som en mer som säg...ADHDkille som väntar på bussen...flyktig? Låter väldigt spännande, men jag är lite orolig att den kan ha överskuggats av en mer matig grundnot:)
Jag litar på dig LMS, aldrig att jag sätter min fot på detta fiskfärgande etablissemang! Köttbullar är jag grym på så det är ni välkomna över på när som att "Mi Casa"! Garanterade berikade och befriade på det du vill...fattade aldrig om bananlikören var något du ville ha eller inte, så ta med en kåsa bara utifall att du vill att jag ska göra nån redning av den eller så!
R.S