17 augusti 2011

Bowie - Life on Mars?

Life on Mars? Är världens bästa låt, totalt utan konkurrens. Den är ett unikum som ej ska ifrågasättas utan bara avnjutas I all sin prakt. Visuellt och med öran, själ och hjärta.

Såväl text som musik är skriven av David själv och den kom ut på albumet Hunky Dory 1971. Som singel släpptes den först sommaren 1973.

I slutet av 60-talet skrev Bowie en text till den franska sången Comme d’habitude som ahn döpte till Even a fool learns to love. Det blev Paul Anka som köpte rättigheterna till orginalsången och döpte den till My Way, kan hända att det ringer en klocka när du hör det. Paul Anka fick en sångare att sjunga in den, sångarens namn var Frank Sinatra. Bowies text kom helt enkelt aldrig till användning och han skrev då Life on Mars? Och tänker du efter lite så finns det strukturer och ackord I Life on Mars som påminner om My Way, jag har åtminstone läst att det ska vara så och de som kan har nickat när jag påstått detta…

Om jag haft den här förut... inte vad jag kan minnas...

Helt unik, one of a kind… Enjoy!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Nu fick jag en ide'....till!
Tack för den!
R.S

Unknown sa...

Väl bekomme Min Vän!

Anonym sa...

Detta konstaterande är utomordentligt korrekt, helt enkelt komplett. Ödmjukast, Eder HH