25 mars 2012

En dagstidning om "Fotbollens svarta sida"

För mig är det svårt att förstå. En av Sveriges största dagstidningar tar ett beslut att under ett par helgdagar skriva sida upp och sida ned om problemen runt fotbollen. Jag är inte ansvarig redaktör och vet därmed inte deras drivkraft elller deras mål med sätta så mycket fokus på detta.

Jag vill dock ge er på denna tidning ett tips. Finns det verkligen inte mer intressanta och viktiga saker att sätta på framsidan som har ännu större inverkan på vår stad och som såväl är farligare för allmänheten samt hundratals gånger mer kostsamt?

Borde ni inte på djupet reda ut vilka som äger vad i byn? Vem som sitter i knät på vem? Vilka som på riktigt är inblandade i denna stads allt svartare soppa. Kan ni inte skriva om vad det innebär att vara ett vittne i byn? Kan ni kanske börja ana att allt inte står rätt till när en person mördas på en nattklubb och inte ett vittne går att uppbringa som har sett något?

Skaffa er perspektiv och inse att det ni skriver om gör att ett av de stora och få folknöjena hotas av att det ni skriver och gör att många inte vågar gå, trots att det är farligare att gå på vissa nattklubbar i byn än att vara på en allsvensk fotbollsmatch.

Därmed inte sagt att ni inte ska skriva om de supportrar som är en risk. Jag skulle dock vilka veta fakta om just detta. Ökar verkligen det våldet runt matcherna i Göteborg? Vad jag hört från polisen så var det väldigt lite problem 2011. Fast ni kanske har en annan agenda eller annan information?

Inga kommentarer: