14 augusti 2012

Zlatans franska ligadebut

Jag lade mig på soffan i Paradiset i lördags kväll, efter att ha firat och njutit av en fantastisk sommardag. Kvällsljuset stängdes ute med en tunn gardin och kaffekopparna stod välfyllda med kaffekannan bredvid. Vi hade lagt oss ned bekvämt för att se och avnjuta Zlatans debut i den franska fotbollsligan. Det riktigt kändes att han var enormt sugen på att visa vem han är för den franska huvudstadens hemmapublik. 

Och vad ska man säga, han kunde ju faktiskt lika väl ha gjort fem mål, det får nog kallas att det var en bestämd och tydlig första insats av Zlatan för sitt PSG.

Dels njöt jag, som vanligt, bara av att se honom glida omkring och bara vara djävligt bra. Kanske är det fel tillfälle att jämföra Neymar med Zlatan efter att ha sett den urtråkiga OS-finalen med en underpresterande Neymar. Men om jag gör det så känns det som den överskattade brassen Neymar kommer att behöva utvecklas ofantligt mycket för att en dag besitta en i närheten av de förmågor som Zlatan besitter sedan länge och fortfarande utvecklar.  

Dels var det mycket underhållande med matchen mellan PSG och Lorient och samtidigt så visade Lorient att de har en del  spelare som levererar oerhört vacker fotboll från och till. Men framförallt var det oerhört roande och emellanåt riktigt riktigt komiskt hur båda lagen var i total avsaknad av någon som helst intentioner till att försöka spela försvarsspel alls.

Ska bli mycket intressant att följa PSG och den franska ligan, jag gissar på att PSG kommer värva några till superstjärnor under året. Och om det försvarsfria spelet fortsätter som igår så kommer jag se varenda match. Även när världens mest sevärda spelare Zlatan inte är med i sändningarna. 

Hur det gick? Finns två svar... 
Zlatan-Lorient 2-0
PSG-Lorient 0-2

2 kommentarer:

Anonym sa...

Dubbla skäl att besöka Paris då;)
R.S

Unknown sa...

Trippla... Lenny också:)