30 december 2008

Ta fram de gamla diabilderna

Har ett litet umgängestips. Ta fram de gamla diabilderna och projektorn med den trådbaserade fjärren. För några dagar sedan så satt jag med familjen och hade lugna juldagar och jag fick för mig att jag skulle plocka fram de gamla släkt bilderna. Vi tittade från föräldrarnas femtiotal och fram tills jag var nio år. Då var klockan två på natten. För oss var det ett sätt att minnas och ett sätt att göra oss påminda var vi kommer ifrån. För mig tog det bara några års bilder tills jag konstaterade att det inte var så konstigt att jag är modeintresserad. Hade för fasen ascoola grejer som liten och de allra flesta av dem var så coola att jag skulle kunna tänka mig att ha dem även idag, t.ex. brun mockajacka med pälsväst, blåa jeans och mockaboots...4 år gammal... Slående bland mammas och pappas gamla bilder var även att alla vuxna rökte hela tiden på alla bilder... på stranden, pipa, cigarettpaket, cigariller, askkoppar, cigarrer, barnvakter, vänner...ja, alla rökte ständigt!
Kul och givande var det att se på allt från Loranga-loggor från sjuttiotalet, kapsyler, grunkan vi klämde ut allt ur kaviartuben med, mjölkpaketen, bilarna, kläderna, etc. Helt fantastiskt vad det händer på ett gäng år.


Jag har dessutom tagit beslutet att alla dessa diabilder bör digitaliseras Kommer antingen att köpa en diabildsscanner eller lämna in dem. Pronto och basta!

Inga kommentarer: