18 januari 2009

Rom är speciellt

Har haft några av mitt livs bästa stunder och upplevelser i staden. För några dagar sedan berättade en vän att hon läste en bok som handlade om att olika städer stod för ett ord. Ordet hon sade för Rom stämmer så väl för mig. Hela staden gör att jag mår bra och bara måste vara där med den för den perioden viktigaste personen. Jag har lyckats vara det vid mina besök. Sedan kan det ju vara så att vem man tycker är viktigast varierar över tid, men att Rom är den perfekta staden att åka till är solklart. Jag har alltid sett till att ägna massor av tid vaken i staden för att bara insupa intryck. Det enda jag aldrig har tyckt ger något är alla ruiner, som många andra ägnar tid åt. Maten, espresson, människorna, ljuden, dofterna, shoppingen, maten etc. är tillräckligt Åk till Rom och ta med dig den för ögonblicket viktigaste personen. Och njut av ordet staden står för och all kryddan kring den.

Inga kommentarer: