19 januari 2009

Skönt att göra som alla andra...

...not!
Äntligen har jag tittat på Idrottsgalan för första gången i hela mitt liv. Jag har aldrig haft lust eller tid, minns ej.
Känns det då befriande att för första gången tittat på detta fantastiska program som jag har hört talas om så länge men sett flera klipp från? Jag menar, det är borde kanske egentligen vara helt otroligt att jag missat det. Alla ser ju detta.
Denna gången kom jag hem tidigt från jobbet och låg på rygg och jobbade lite, hade helt missat att det skulle vara. Den selektiva perceptionen gör oss människor många tjänster. Mitt jobbande var ackompanjerat av skojiga och spänningsuppbyggande intervjuer med dessa duktiga idrottsmän, leadare och för mig helt okända inför galan på en kanal. även ledare och för mig okända. Jag beslöt att slå över till kanalen som visade galan när den startade, dags för premiär på detta populläare program alltså.

In kom Skinnbiten som programledare och efter ett tag de jätteskojiga Björn och Robert. Det fanns med en del inslag och musik spelades med band som var namnlösa, nej förresten jag kände igen Tommy Kokain. Han sjöng den där sången som han brukar sjunga.
Allvarligt talat. Tycker människor att detta är något att ägna tid åt, jag hoppas att alla dessa fantastiska idrottskvinnor och män med ledare reagerar, tar illa upp och ej kommer nästa gång. Några av de som sitter där har så oerhört mycket att berätta och ge. Jag gillade Robert Karlssons i förväg genomtänkta tal och att Nanne Bergstrand även han var förberedd och sade annorlunda och kloka saker, men han är en tänkande och filosofisk person. Jag tycker att det detta borde vara en gala där framgång skall hyllas med stolthet och inte inlindat i töntiga försök till glättiga skämt. Vad fasen skall det skojas så hurtigt om detta för? För vem?
Kanske bara jag som behöver se denna typ av underhållning mixat med en del av dansprogrammen och annat? Jag skulle vilja förstå varför vi ej vrålhyllar och är stolta över våra idrottare, deras ledare och prestationer.
Jag fick dock se klippet från 2000 med Björn Borg och det var underbart att få se Lennart Bergelin. Önskar bara att Skinnbiten hade haft vett att säga något om dem eller det. Tills sist undrar jag hur det är möjligt att något på den manliga sidan kan vara större än att vara en av världens bästa i världens största sport. Går ej att jämföra med. Lägg ned denna skiten och hylla alla istället. Nu har jag sett det och sagt vad jag tycker.

Inga kommentarer: