17 juli 2009

Städer utan känslan

Ibland kan jag komma på mig själv med att jag letar och att det är en stad med känsla jag letar efter. Idag var en sådan dag då det kändes som att det är vad jag gör. Idag var jag i en stad. Det finns bra komponenter i alla städer och så även i den stad jag var idag. I den staden finns det ett hus jag gillar. Där finns några människor jag gillar. Där finns en butik jag gillar. På ett ställe i den staden finns ett grymt vackert område. Och det är fantastiskt vackert en bit utanför staden. Staden har dock ingen gemensam eller kopplad känsla och saknar puls.

Precis som ovan är det i de allra flesta städer. En del fattas. Det finns komponenter men jag saknar alltid den där känslan av helhet som ger mig ett lugn och som får mig att njuta.

Bara av att skriva ned dessa få ord och rader inser jag att det faktiskt är så att jag söker platser och städer som jag verkligen gillar. Frågan är om någon stad någonsin gett mig den känslan. Platser, människor och händelser har gett mig den känslan, men aldrig städer.

Hur är det för dig?

Inga kommentarer: