13 juli 2009

Det finns en massa smygare

Oftast slipper jag att träffa dem. Mig veterligen har jag inte dem bland mina vänner, kollegor och kompisar. Men de kanske finns där också. Jag pratar om ”smygarna”.
Jag tycker att det är svårt att konstatera huruvida det finns fler idag än förr eller om det bara blivit nyanserat. Idag vill jag minnas att det i de fem institutionerna fanns ganska mycket av det och väldigt lite smygande.
Idag lever vi i ett samhälle där de flesta har haft chansen att utveckla sig mycket på egen hand och ej enbart styrt av institutionerna och av omgivningen. Idag är det ganska många år sedan mina jämnåriga aldrig hade varit norr om Upsala eller varit utomlands på annat än charterresa eller varit utbytesstudent. Jag har skrivit tidigare om hur mycket bättre jag tycker att internationaliseringen som pågår har förbättrat avlånga landet.
Men ändå finns de där. Smygarna. Jag hör det ibland sippra fram. Det finns där latent. Ett exempel var ett textmeddelande jag fick från en kamrat som faktiskt brukar skriva och skicka ganska roliga historier. Idag kom det ett med följande innehåll: Två chilenare, en muslim, tre kosovoalbaner, en turk samt två afrikaner var ute och åkte minibuss i Sverige en vacker sommardag… Vem körde bussen? Svar längre ned.
Längre ned stod det att det var kriminalvården som körde bussen… Inte riktigt min humor. Kanske hade den varit rolig så här: Två poliser, en Österrikare, tre bankdirektörer, en nazist, två ligaledare, tre finansmän och två svenska direktörer var ute och åkte minibuss i Sverige en vacker sommardag. Vem körde bussen? Svar längre ned.





Kriminalvården. (Folket hade tröttnat och lämnat in skiten till dem.)

2 kommentarer:

Anonym sa...

Så rätt, så rätt MrRaRe! Jag fick den säkert sk roliga historian för ett tag sedan också. Föedrog helt klart din.
Johan

Anonym sa...

Bra, på oss bara!
Kram igen från Tingeling