29 oktober 2009

Alltid i vår närhet

Det finns en ovana i Avlånga Landet vid att prata om sjukdom, olycka och död. Nästan så att ovanan är osund. Jag vet att flera av mina vänner har skrivit om detta på sina bloggar och det dyker med jämna melllanrum upp i mina egna tankar.

Död, sjukdom och olycka finns alltid i vår närhet. Det finns en slump bort. Därför vore det sunt om vi kunde se något mer naturligt på döden, sjukdom och olycka.

Det är bra att veta att det och den finns där hela tiden för det kan ge oss chansen att prioritera annorlunda. Det är bra att vara medveten eftersom det ibland kan gå ett tag när vi ej prioriterar personer och först när något händer dem så börjar vi prioritera dem. Eller ännu värre, och det har jag förstått är ganska vanligt, att vi tycker det är nedprioriterat att ha kontakt med dem och när de dör börjar vi anklaga oss själva för att vi ej hållit kontakt.

Jag har levt en del i en kultur där de allra senast 100 dagar efter det att någon dött hade en brakfest för att hylla den som dött. Stora och glada minnesbilder, musik, snygga festkläder och ett sjuhelsikes party. Allt för att hylla de fina minnena av personen.

2 kommentarer:

Anonym sa...

That's the way to go!!!
Mexikanarna är rätt hotta på att fira avlidingarna åxo!
R.S

Anonym sa...

Hade jag känt dig lite mindre hade jag trott att du var deppig...men du har som vanligt rätt med dina "örfilar"/påminnelser om att vi kan utvecklas om vi bara orkar och vill.
Nu skall jag rusa till pipig dotter.
AK