05 november 2009

Minns du verkligen?

Vilket är det första minne du har som du är säker på att du minns? Själv har jag faktiskt ingen aning. Förra senhösten satt jag och tittade igenom mammas och pappas gamla diabilder occh fotoalbum. Dels var det kul att se men framförallt drog det igång en del funderingar. En av dessa funderingar var att det var många som rökte förr. Den främsta funderingar var att flera av de saker jag trodde var minnen i verkligheten var foton och berättelser till dessa.

Flera saker som jag trott att jag mindes, som jag faktiskt inte minns. Ett av de starkaste och första minnena jag alltid trott mig ha var en julafton när vi bodde i Belgien. En julafton utöver de vanliga och som jag alltid hävdat att jag mindes så starkt. 5 år gammal och ett minne av precis hela dagen och alla dess delar och komponenter. Sittningen med alla diabilderna visade mig att det som jag trodde var ett barndomsminne bara var berättelser till bilder, tillsammans och var för sig.

Det är bara att konstatera att jag inte vet vad mitt första minne är. Ganska skönt att inse det.

Inga kommentarer: