10 januari 2010

"Drottningen och jag"

Vilken fantastiskt bra dokumentärfilm. Min Lilla och jag såg Dokumentären om Farah Dibah förra söndagen.

Dokumentären heter "Drottningen och jag". Filmaren Nahid Person Sarvestani var en del av revolutionen i Iran för trettio år sedan , och att hennes film handlar om hennes forna fiende, den forna drottningen av Iran - Farah Diba.


Hon säger: "För 30 år sen var Farah min fiendes hustru. I dag delar Farah och jag samma fiende, den islamiska regimen. Ett regim som arresterar, torterar, våldtar och avrättar varje röst som ifrågasätter dem. En regim som tvingat Farah, mig och miljoner andra iranier i exil", säger Nahid.

Trettio år efter att Nahid Persson Sarvestani deltog i revolutionen som störtade monarkin och Shahen av Iran, återvänder hon till sitt hemland. Senast hon var där flydde hon och syskonen under en filt i en fiskebåt.


Framgångarna med hennes tidigare film, den internationellt uppmärksammade och prisbelönta "Prostitution bakom slöja", hade skapat stor ilska hos den iranska regimen och Nahid sattes i husarrest ett par månader. Hon tvingades skriva på ett dokument där hon lovade att aldrig mer göra film om Iran. Väl hemma i Sverige bestämde sig Nahid för att göra en ny film. Denna gång med fokus på Farah Diba. I takt med att hon träffar henne mer inser hon att de har mer gemensamt än någon av dem kunnat förutse.

Här finner du trailern från SVT Play:



Se den!

För mig har denna dokumentär väckt ett begär att lära mig mer om Irans historia och att verkligen sätta mig in i detta. Jag har några vänner som är födda i Iran och några som har föräldrar från Iran och det var oerhört intressant att höra deras reflektioner på denna dokumentär.

Fram till den 2a februari kan du se den på SVT Play:
http://svtplay.se/v/1823059/dokumentarfilm/drottningen_och_jag

Dessutom är jag enormt imponerad och fascinerad av Nahid.

Jag återkommer i ämnet Iran.

Inga kommentarer: