09 februari 2010

Cynisk

Låten Cynisk med Lustans Lakejer blev aldrig någon raket på topplistorna och jag antar att det är ganska få som går och nynnar på den på daglig basis. Det gör jag. Den satte sig för att det fanns ett budskap i den som föll mig i smaken.

Cynisk summerar hur i alla fall jag tycker att många människor tänker och hur paradoxalt beteendet ofta är. Kan vara en utmaning att ärligt beskriva vår existens utan att ses som cynisk.


Cynisk (Text: Johan Kinde)

Alla söker andlighet
men låter mest banala
Alla vill stå först i kön
men ingen vill betala

Ingen vill vara girig
men tar mer än de kan bära
Ingen hatar främlingar
men ingen vill bo nära

Så om du samlat pengar
köp dig fri från verkligheten
och tro du är förmer

Så tala högt offentligt
ställ dig på de svagas sida
och svik när ingen ser

Jag vet, jag låter cynisk
Jag vet, jag låter kall
Jag önskar någon kunde svara
på vart vi alla strävar
vart är vi på väg nånstans?

Jag vet, jag låter kylig
Jag vet, jag låter cynisk
men det är sant

Alla vill ha solbränd hy
men ingen vill få cancer
Ingen vill få AIDS och dö
men alla tar vi chanser

Ingen vill ha vita pengar
alla vill ha svarta
Alla vill ha välfärd
men vi slipper helst att skatta

Vi vill så gärna vara unika
hålla på vår sak och
stå för det vi gör
men när flocken samlats
och vi alla börjar yla
är det inte din röst som jag hör

Jag vet, jag låter cynisk
Jag vet, jag låter kall
Jag önskar någon kunde svara
på vart vi alla strävar
vart är vi på väg nånstans?

Jag vet, jag låter kylig
Jag vet, jag låter cynisk
men det är sant...

Här får du den uppspelad från You Tube

Inga kommentarer: