15 april 2010

Fredrik Lindström - Evolutionen och jag kommer inte överens

Har aldrig satt mig in i Fredrik Lindströms värld. Men så en förmiddag i Muzak City sittandes bloggande så var han på Morgon-TV. Fredrik hade skrivt en ny bok som han satt och läste ur och han fick mig direkt. Visst har jag hört honom mumla på avstånd tidigare men nu insåg jag att jag skulle gilla honom. Raskt sprang jag iväg till en av de få "riktiga" ännu existerande bokhandlarna, det finns faktiskt en sådan i Muzak City och köpte Evolutionen och jag kommer inte överens.

Helt grym och enormt bra bok. Den kommer läsas gång efter annan framifrån, mitt i och bakifrån. Då och då. Ofta och sällan.

Boken inleds med ett citat från Hjalmar Söderberg:

Jag vill så mycket
som jag helst skulle vilja
att jag inte vill"

Handen på hjärtat: Den moderna människan har väl andra och högre mål än naturens simpla överlevnad och fortplantning? Vi vill ju använda vårt enda, korta liv till förnuftiga och meningsfulla saker. Samtidigt som vi i ärlighetens namn mest är sugna på att vara otrogna och äta Ben & Jerry-glass. För evolutionen och vi är faktiskt inte överens det märks nästan överallt i vår beslutsångest. Tänka på framtiden eller njuta för stunden? Pensionsspara eller impuls-shoppa? Relationsutveckling eller nätporr? På sätt och vis verkar våra gener vara på kollisionskurs med den moderna, individualistiska livsstilen! Ni vet, den som går ut på att varje människa ska välja hur den ska leva sitt liv och fylla det med innehåll. Och ärligt talat, vem av oss klarar egentligen en sådan sak? Dessa rader är baksidan på boken.

Evolutionen och jag kommer inte överens är Fredrik Lindströms andra samling av kortprosa och dikter. Eller om det är en tankebok? Eller en studie i skärningspunkten mellan vardagslivet och Darwins naturhistoriska principer?...

Köp den för fan!

7 kommentarer:

Anonym sa...

Kul! Den tar vi!
R.S

Anonym sa...

Tack för tipset förra veckan! Den var fantastiskt bra, köpte den i lördags.

Du hade rätt, det är en bok jag kommer läsa om och om igen.

Kommer du ned till helgen?

Puss Ann

Anonym sa...

MrRaRe tipsar
HH följer

MrRaRe rules! I alla fall bloggen och din klädstil! Snygg idag på storbilden!

HH

Anonym sa...

Denna får det definitivt bli att köpa! Dessutom första gången det känns som vi är ett par som kommenterar samtidigt, nice!

Kidda

Unknown sa...

R.S.! Det gör du rätt i

Ann! Jag har alltid rätt. Japp.

HH! Du har helt rätt!

Kidda! Så trevligt då:)

Anonym sa...

Hej! Jag köpte denna igår efter att ha läst här. Såg även jag på Morgon-TV när han var med.

Boken är fantastiskt bra. Tack även för fantastiskt bra blogg Mister Rare!

Hans A

Anonym sa...

Enda chansen att få komma nära är att kommentera på bloggen. Du har numret men det ringer inte från det dolda numret.

Fresterskan