31 juli 2010

Misha Glenny - McMaffia








Min bild har varit att kapitalismen besegrade kommunismen. Världen skulle få bli friare… men hur har det blivit egentligen? Jag har precis läst klart McMaffia av Misha Glenny.
Misha Glenny är journalist, författare och historiker. Han bevakade krigen i Jugoslavien för BBC:s räkning. Han har skrivit tre böcker om Östeuropa och Balkan.


Med denna boken tar Misha Glenny mig på en resa innehållande andra sanningar än jag tidigare hört om allt som hänt efter Berlinmurens fall. Han tar mig på en resa genom Ryssland, Balkan, Afghanistan, Nigeria, Israel, Kanade, US, och så vidare. Hela boken känns baserad på intervjuer och för en gångs skull läste jag maximalt tjugo sidor i taget innan jag lade boken ifrån mig och tog ett par steg eller ett glas vatten innan jag fortsatte att läsa nästa tjugo sidor…




Boken beskriver hur delar av de gamla säkerhetstjänsterna har blivit delar av välorganiserade maffialigor med goda kontakter över gränserna. Hur ett chockerat Västeuropa har sett nya typer av barbarisk kriminalitet, mest påtagligt kvinnohandeln, strömma in från öster och Västeuropa och FN har tillhandahållit kunderna. Mäktiga strömmar av först cigarretter, sedan vapen och kokain, har svämmat urgamla smuggelvägar via Balkan. Kontakter med de gamla Sovjetländerna, via Kaukasus och Sidenvägen ända bort till Kina och via den italiens­ka maffian till knarkkartellernas Latinamerika. De kriminella strukturerna går inte alltid att skilja från de statliga. Valda delar av de nya ländernas polis, militär och administration – till och med politiker – samverkar med skurkarna till ömsesidig belåtenhet.
Den moderna brottsligheten ligger helt enkelt långt före nationella myndigheter i konsten att operera fritt och fördomsfritt i den avreglerade och globaliserade världen. Glenny tog mig på ett skrämmande, globalt kriminalreportage om hur affärerna utvecklats från 90-talets Balkan till 2000-talets Kina.
Han förklarar att den brottsliga ekonomin idag beräknas motsvara mellan 15 och 20 procent av den totala omsättningen i världen, och dess skadliga konsekvenser överträffar med god marginal den internationella terrorismens.
Knark- och vapenligornas resurser är så stora att det är lätt för dem att köpa sig in i fattiga länders myndigheter och legala makt. Han trycker på att vi kan knappt köpa en guldring, en mobiltelefon eller ens en banan som inte någonstans i tillverkningskedjan besudlats av blod, slaveri och ren kriminalitet. Ju längre från sitt ursprung en vara har kommit, desto renare kan den te sig, men det enda som moraliskt och juridiskt skiljer många dagligvaror från droger och vapen är ofta på vilken punkt i handelskedjan smutsfläckarna tvättats bort.
Boken beskriver snabbt växande ojämlikheter, förklarar vad konsekvenser av olika sanktioner och låter oss besöka de skatteparadis där illegala pengar tvättas.
Säger som jag brukar när jag skriver om böcker, Läs den! LMS sade till mig att han inte kommer läsa den eftersom han är rädd för att bli så cynisk att han flyttar ut i skogen i en hylla. För min del så tycker jag att du och LMS ska läsa den, den gjorde att jag förstår att det som händer i Sverige just nu bara är en del av att vårt samhälle kommer att bli som resten av världen...

Nu anser jag mig förstå mer hur det skulle kunna vara negativt för kriminaliteten att Kalifornien legaliserar cannabis och hur det kan inverka negativt för samhället att en knarkkung i Mexiko dödas samt att världen är som Allsvenskan i fotboll...

7 kommentarer:

Anonym sa...

Är nog med LMS på den här...en liten liten stråle av hopp måste jag bara bevara, om den så bara syns när jag blundar:)
R.S

Anonym sa...

Håller med, den är otäckt och skrämmande bra. McMaffia gjorde att jag hör och ser annorlunda på all nyhetsrapportering.

M

Unknown sa...

Mitt råd till alla, inklusive R.S., LMS och M är att ni skall läsa den. Skrämmande bra. Och i R.S. och LMS fall behöver ni ej vara oroliga för att bli mer cyniska, ni har redan nått maximum, se detta som en förfining av er cynism:)

Anonym sa...

Läser som sagt vad boken på din inrådan. Tillåter mig inte tro på små strimlor av hopp. Kalla mig naiv, men det börjar med att man själv sätter ner foten och aldrig ställer sig likgiltig till brott, kriminalitet och de människor som utför dessa handlingar.
//Ek.

Unknown sa...

Trodde att Ekonomen skulle ha svept boken vid detta laget. Är du klar med den? Gillade du den? Låt höra nu!

Sakira sa...

wow this is amezing website try more apk , spotify customer service

Danny Danials sa...

Have you tried this new app MangaZone Apk : this is really great.