20 september 2010

Mina beställda Parrot by Philippe Starck

Det amerikanska märket Parrot har tillsammans designern Philippe Starck skapat de trådlösa högtalarna Zikmu. 


Zikmu har inbyggd docka för iPod och iPhone tillsammans med WiFi och Bluetooth. Bluetooth används för att strömma audio från mobila prylar till högtalarna och mellan de båda högtalarna. Högtalarna har en spännande design som samtidigt gör dem lätta att placera ut i rummet. Jag fick syn på dem första gången i en butik, faktsikt. Sällan det händer att jag lägger märke till en sak offline innan jag känner till den online nuförtiden. 


Philippe Starck har sagt: - "Vi försökte inte bara skapa ett par nya högtalare. Fokus för vår design låg mer på att få luften att vibrera. Denna vibration har faktiskt en tredimensionell känsla. Luften nästan känns mänsklig som en doft". 


Läste något tekniskt någonstans som jag kopierar rakt av. Ett extra platt membran skapar små vibrationer runt hela ytan. Ljudet vibrationerna ger ifrån sig sprider sig ut 360° från högtalarna.   


Högtalarna har funnits sedan 2009 i svart, grått eller vitt. Nu har jag beställt dem i limegrönt. Fantastiskt snygga och de ska komma till mig i oktober. 

Inga kommentarer: