27 oktober 2010

Idrotten segling

Detta är en klassiker bland vissa jag spenderar dagarna med. Att seglare för några år sedan började prata om segling med en start meningen som var "Idrotten segling...". Vi skrattade gott åt att det var så viktigt att hela tiden säga detta. Nu har jag hittat källan, eller åtminstone så tror jag det.
Jag hittade ett dokument på svensksegling.se som heter "Seglingen Vill" och som verkar vara Svenska Seglarförbundets version av RF:s dokumentation Idrotten Vill.


Så här står det under rubriken "Våra värderingar" och Upplevelse och Glädje":



Idrotten segling ska ge upplevelser och ska skapa kontakter mellan människor ur olika samhällsgrupper. Människor som deltar får vara med och ta ansvar för sitt deltagande. Alla som deltar ska känna en kamratlig och trygg social gemenskap.

Undrar varför de måste betona idrotten framför segling... Hör aldrig andra lagidrotter eller individuella idrotter göra detta.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Tycker att det är fint att de skriver... "ur olika samhällsgrupper"... Gör säkert att alla känner sig välkomna. Nä. nu hinner jag inte skriva mer. Ska ned till den lokala båtaffären och spontanköpa en skonare...

Pelle P

Anonym sa...

Precis som i F-1 så är det bara kul när det är något som går sönder:)
R.S
...fast utan att det är någon som slår sig, förstås flickor!