22 december 2010

Den enda svenska personen som ska stå till svars för sina föräldrar

Det stämmer eller stämmer inte att Drottning Silvias pappa vara mer, ännu mer eller mindre nazist. Ett helt folk och många andra i världen var mer, ännu mer eller mindre nazister. Precis som många svenskar.
Till skillnad mot alla andra svenskar så ska Drottning Sylvia stå till svars för sin far och för att en hel nation backade upp eller trodde på en blådåre under 20- och 30-talet.Och antingen vet hon att det stämmer att han var mer, ännu mer eller mindre nazist. Eller så spelar det faktiskt ingen roll. Om det skulle vara så att Drottning Silvia är nazist skulle jag bli upprörd och tycka att det vore en fördel om hon klev av tronen. Den diskussion som nu pågår finner jag ytterst ointressant.  
Och för det andra kan jag fundera på hur många inom den svenska adeln och bland svenskar generellt som inte vill ha en diskussion om vilka av dem som har far- eller farföräldrar som höll med Hitler om hans dårskaper. Jag har flera goda vänner, rika som fattiga, vars farföräldrar tyckte att Hitler var fantastisk på 30-talet. Jag håller ej med dem dem eftersom jag har facit på dårskapen. Jag har dock ingen lust att mina vänner döms efter sina släktingars och många andra människors dårskap.

2 kommentarer:

Anonym sa...

extremt förvånande att du överhuvudtaget lägger kraft och ord kring denna fråga... jag trodde att du stod över detta dyra spektakel, tänkte jag när jag såg vad detta handlade om... insåg sedan att du skrivit en del om kungahuset på bloggen och är fullständigt neutral i frågan. du ser på det fullständigt affärsmässigt och tycker att ovan är något orättvist?

fattar janne rätt?

Anonym sa...

Märkligt att du lägger tid och kraft på detta, då speciellt eftersom jag vet att din förkärlek för nassar är obefintlig. Fast kanske har du helt rätt. Till skillnad från när du pratar så verkar de flesta grejerna här vara genomtänkta:)

God Jul Rare!