21 december 2010

Vad ska du bli när du blir stor?

Det var en fråga som förr ställdes av äldre människor till barn. Kanske var det ett sätt att låtsas visa intresse eller ett försök att hitta en ingress till att påverka barnen med sin egna enorma klokhet och stora erfarenhet.  
Jag minns inte vad jag skulle bli. Säkert var det militär, tennisproffs, bonde eller fotbollsstjärna. Jag minns faktiskt inte. Jag är faktiskt fortfarande osäker på när jag kommer bli stor och om jag kommer komma på vad jag ska bli någon gång.


Jag minns dock Ebba Gröns fins punksång "Vad ska du bli?" Kanske är det på sin plats att skylla på att jag gillade den och tog för starkt intryck av den? Det sägs ju vara bra att lägga reaktivitet i fokus och lägga allt ansvar på någon annan:)


Så här lät den när det var allvar och texten finner du nedanför...
 

Vad skall du bli när du blir stor





Ska du bli som far och mor
Ska du bli en boss
En försäljare
Eller disponent någonstans
Eller kanske nöjer du dig med
Vilket jävla skitjobb som helst
Du bara bryr dig inte alls
Det får gå som det går
Vad skall du bli

Nu är du ung och rebellisk som fan
Du sätter hårt mot hårt
Du vet precis vad du vill
Och du vill inte bli en av dom där

Fortsätt fortsätt å va rebell
Fortsätt fortsätt å va dig själv
Fortsätt fortsätt å va rebell

Hur ska de bli med din framtid då
Hur ska de bli om några år
Ska du sjunka in i en fåtölj
Vad ska hända med dig
Vad ska du bli

Gå upp-gå till jobbet-jobba-jobba-äta lunch
Samma sak händer imorgon
Jobba-åka trick-hem å sätta sig å glo
Det är inget liv
Det är slaveri

Så fortsätt fortsätt å va rebell...

Och när jag ändå skriver det så frågar jag dig: "Vad tänker du att du ska bli när du blir stor?"

4 kommentarer:

Anonym sa...

Jag är stor, jag blev vad jag ville...frågan är, vad skulle vilja vara om inte detta...bankanställd? analytiker på SMHI, hemmaman, fotograferande resereporter...aah, nu börjar det lika nått, segelflygare eller kanske orginalare på reklambyrå möjligen D-A box på Denon....nä, känns flummigt och lite okreativt i jämnförelse!
Nöjd R.S
ps. lite mindre otålig och uttråkad skulle sitta fint, men det har nog med kynne att göra, inte yrke...synd;) ds

Truckdriver sa...

Börja blogga R.S!!
Du behöver det...

Unknown sa...

Skönt att ni finns ni två, R.S. och Truckdriver! Vad skulle denna blogg gjort utan ert engagemang? Detta bör vi kunna vara överens om? Dessutom anser jag att R.S. kommer börja blogga! Han har lovat flera personer det i skrift.

MrRaRe

Anonym sa...

In your dreams, repeat.....
Vem skulle jag vilja ha som som läsekrets, inte de redan frälsta utan Ranelid, bara Ranelid och det känns ouppnårligt, då viker jag ner direkt mig till förmån för stjärnorna!
God jul, mina kära!
R.S
ps. dagens lösen "garnorna", det kan inte ens jag inte toppa. ds