30 december 2010

Just Like Heaven

En viss typ av filmer är perfekta när skallen behöver vila, Just Like Heaven är en sådan film. Så där lite naivt barnlisgt amerikansk med ett lyckligt och lite pttenuttigt slut. Du vet den typ av filmer som bara handlar om det som är mest intressant för de flesta, hur det känns till två personer blir tillsammans. Jag tycker att den kan vara bra för dig och er att se någon dag så kanske du får en mungipa eller två som pekar uppåt och lite mysig känsla över bröstet.

Just Like Heaven handlar om David som älskar att slappa med TV:n ensam utan att något utanför den världen känns speciellt angeläget. Han letar lägenhet I San Fransisco och hittar en med med en drömlikt bekväm sofa. I den soffan och lägenheten påbörjar han sitt ölslurpande TV-tittande och plötsligt dyker en kvinna med kontrollbehov upp. Hon undrar vad sjutton han har I hennes lägenhet att göra. De bråkar om vems lägenheten är ända tills hon försvinner igen, som om hon gick upp i rök. David ser till att regla dörren med extra lås men hon dyker upp igen.

Hon presenterar sig som Elizabeth och beskriver några otvivelaktiga bevis på att det faktiskt är - eller åtminstone var - hennes bostad. Snart går det upp för David att hon är en ande som vägrar lämna bostaden. Han accepterar hennes ständiga sällskap och de beslutar sig på att ta reda på vem hon var innan…. David börjar forska i paranormala fenomen och Elisabeth följer med honom överallt. Det visar sig att Elisabeth ligger på sjukhus I koma. Innan Elisabeth hamnade i koma var hon en läkare som jobbade alltid. Hennes vänner, kollegor och släktingar försökte med alla medel få henne att träffa en man. Och på väg hem inför en sådan date, och strax efter att ha fått befordran inom sitt jobb, mötte hon två stora strålkastare från en tutande långtradare...
 
Just Like Heaven är precis så där lagom bra som krävs för att underhålla mig för stunden. Humorn lockar inte till gapskratt, men är trivsam gulligt lycklig. Och vi slipper helt utfyllnadsscener från sänghalmen. Den väntade finalen avslutas med The Cures "Just Like Heaven". En film jag blev glad av.
 

4 kommentarer:

Anonym sa...

Käre Kung Rare! Detta är första gången som jag tycker du går utanför din beundransvärda smak och stil. Hur kan du tipsa oss om en så här mesig och kass film? Eller är det som vanligt, att jag inte förstår, och att du egentligen hånar oss vanliga? I så fall känner jag mig lugn:)

HH

Anonym sa...

Hela filmen blir helt fantastisk när Cure drar igång...:) Eller hur menar du:) Hade det enklaste kanske varit att trycka på Cure i ett par timmar via Spotify???

Kidda

Unknown sa...

HH och Kidda! Trots att ni hävdar att ni känner mig så verkar ni något osäkra! Cure är fantastiskt bra!

Gott Nytt! Mr RaRe

Anonym sa...

Gullegull på högsta nivå! Och jag vet att Kidda smygkollar mycket på denna och Pretty Woman, han är bara lite för omanlig för att erkänna det:)

Kram Annika