03 februari 2011

Ingvar Kamprad och IKEA gör mig stolt!

Jag förstår verkligen inte vad det är som upprör!!! Om det nu inte finns något olagligt inblandat så tycker jag att de journalister som rör om enbart ska skämmas. Personligen är jag enormt stolt att IKEA kommer från Sverige och att det finns en person som hela sitt liv har brunnit för att bygga sitt imperium.


Om det hade varit statligt eller kommunalt ägt eller om IKEA, ve och fasa, varit ett börsföretag. Ja, då hade jag pratat om omoral och på gränsen till brottsligt, men detta handlar om ett privat ägt företag som aldrig har riskerat andras pengar än familjens egna.


Jag är enormt glad att det finns ett bolag som vuxit mer än alla andra och som ger Sverige en massa reklam och igenkänning. Och de har gjort det utan riskkapital eller börsintroduktioner. Det som verkar omöjligt att göra enligt alla förståsigpåare, fast det egentligen bara handlar om att de andra är för kortsiktiga och bonuskåta. Familjen Kamprad  får göra precis vad de vill med sina privata pengar. Släpp taget om publicitetsbehovet kära "undersökande" journalister. Jag kan aldrig tro att någon i Sverige bryr sig om ert försök till uppslag. Vi är för stolta över Ingvar Kamprad och IKEA. Om ni eller andra inte är det, så är det i alla fall vad jag är. 

3 kommentarer:

E20 Norr sa...

Kära Mr Rare: Det är inte att den gamle Åsa-Nisse skatteplanerar som upprör, det är att han försöker leka den där skröplige, snåla(ekonomiska), ordblinda, handikappade stackars gamla tokfarbrodern som liksom by chance sprungit in i denna miljardbusiness.
Han är ingen förvirrad gubbe som åker bilar från 88:a av idealistiska skäl, han är en superkapitalist som bor i slott i Schweiz. Den dagen han visar upp sin rätta sida, då kan folket bestämma vad man ska tycka om denne man. För mig är han en grym affärsman som fört hela det svenska folket bakom ryggen via en spelad fasad.

Unknown sa...

Kära E20!

Jag tycker inte att han är smart eller ska ses upp till för det. Jag är dock imponerad. Inser att jag sett förbi den aspekt som du verkar reagera för och vara upprörd över.

Och det är hans fulla rätt, såväl med hur han agerat samt de val av image han valt. Alla kan sedan välja att fortsätta handla eller ej.

Personligen har jag aldrig varit någon storkund och kommer handla lika lite som jag gjort i framtiden.

Och jag känner mig inte alls förd bakom några lampor eller ljus. Jag har varit säker på att han unnat sig extravaganser och har inte ett ögonblick trott att han må ha varit snurrig eller idealistisk.

Om många tycker som du så kommer det att vara mycket besvärligt för IKEA och dess försäljning i Sverige.

Tråkigt om han har farit med osanning och om bland annat du har tagit illa vid dig, fast det är inte den första publika person som har byggt upp en image som inte stämmer...


Fridens!

E20 Norr sa...

Kära Mr Rare igen!

Jag känner mig inte lurad på ett personligt plan då även jag är en mycket sällsynt besökare i de blågula skolådorna men gillar kokt korv och mjukglass ibland.
Även om jag inte är riktigt lika intelligent som dig så fattar även jag att han inte är den han utger sig för men ändå tycker jag att det är detta som ska läggas rejält till hans nackdel. Men som du säger så är han inte ensam om att bygga en falsk image, men det är väldigt få som levt så mycket på(som jag tror) kunder som gått på hans hemvävda bonnimage. Han har blivit folkkär av den anledningen. Så precis som otäcka kvinnan, blävita Kronér, Lasse Berghagen och liknande så står alltid folket bakom och skyddar. En styrka det med iof.