10 mars 2011

Waterboys

Ett av de för mig mig absolut bästa banden genom tiderna. Finns få band som jag får så mycket sprutt och arbetskraft ifrån. De ger verkligen energi.


Det The Waterboys som fanns från början var ett band men med tiden så har det bara haft en fast medlem i form av Mike Scott

Andra medlemmar har satt sin musikaliska prägel på de olika skivorna. Däribland den fantastiska keyboardisten Karl Wallinger, saxofonisten Anthony Thistlethwaite, violinsten Steve Wickham samt organisten Richard Naiff. Fram till idag har över fyriotalet musiker varit medlemmar i bandet.
Waterboys har haft blandad musikalisk inriktning. För mig är det de tre första skivorna som i all sin glada pampighet lyser starkast. Den tredje skivan This Is The Sea gjorde att gruppen blev populära på gränsen till kommersiella och kanske skrämde detta gruppen. De flyttade till Irland och skapade både Fisherman's Blues och Room To Roam som var starkt präglade av irländsk folkmusik.

Efter äventyret till och på Irland flyttade Scott till USA, bytte ut samtliga i bandet och gav ut plattan Dream Harder som innebar högljudd rock.

Fram till år 2000 var det knäpptyst från Waterboys, även om Mike Scott släppte ett par skivor. Och under denna perioden sedan dess har Waterboys skivor inte gjort någon glad. Om jag då bortser från de återutgivna gamla skivorna, nu remastrade och med ett flertal extraspår.

Deras officiella sida hitar du här.

Och storyn om Karl Wallinger's World Party tar vi en annan gång.

1 kommentar:

Anonym sa...

Löjligt likt en bekant!
R.S