07 december 2011

Advent

Vi ska inte vara med i Svenska Kyrkan för att det blir för dyrt, vi ska dock alla drömma om lyckliga och utvecklande äktenskap och drömma om ett liv i monogami. 
Och denna fundering började med att det var första advent förra söndagen. Varför ska jag och alla andra känna att vi ska följa en "ärvd" kristen tradition och se till att det är uppiffat till just denna söndagen? Kan vi kanske se till att den värme och ombonad som jultankarna ska projicera finns något mer tillgängliga hela året, varje dag i varje situation? Eller tänker du nu säga att det är för att vi är så djävla goistiska och har det tråkigt resten av året som vi upskattar julen så mycket?


Min fina pappa var inte kristen över huvudtaget, men han levde efter något som kan liknas vid god etik och moral och skulle nog kunna sagts ha levt efter kristna värderingar. Förhoppningsvis så gör jag detsamma. Och jag är fortfarande med i Svenska Kyrkan, lite beroende på att jag alltid missar att skicka in lappen som gör att jag kan gå ur. Men mest för att jag tror att de åstadkommer en del bra saker, oaktat att jag faktiskt inte klarar att definiera vilka. 


Tillbaks till detta med advent. Advent är enligt Wikipedia den inledande perioden på det västerländska kyrkoåret. Advent kommer, även detta enligt Wikipedia, av latinets adventus (Domini) som betyder (Herrens) ankomst, även om en vanlig missuppfattning, framför allt bland barn, är att ordet betyder "väntan". 

Jag tycker att det är komiskt, som i år, att vi ska fixa till det hemma den sista helgen i november och sedan ska vi ha ett ljus extra brinnande varje vecka, och sedan infaller den fjärde advent sex dagar innan julafton och en vecka innan juldagen. Då är det femte advent. 


Advent är inte viktigt för mig, däremot ska jag göra allt jag kan för att förmedla den känsla som jag tror är den vi letar efter ska finnas spridd över året, värme och ombonat. Och det är något annat än den känsla av slöseri med ström och miljön som ljusstakarna i fönstren på offentlig verksamhet som advent står för idag för mig. På jobbet skapar samma ljusstakar värme för mig och den värmen och omtanken ska finnas året runt på jobbet. 

Inga kommentarer: