04 december 2011

Julklappar

Hur gör du? Köper du julklappar? Och om du gör det, varför? Firar du jul? Och om du gör det, varför?
Kände mig tvungen att kolla upp vad julkappar är och var traditionen att ge julklappar kommer från... Så jag började med att hitta detta på Wiki. Du kan givetvis kolla själv, men här kommer det i korthet, och pytte omskrivet... Efter all texten så kommer mitt eget fokus med julen.


En julklapp är en gåva som utdelas vid julen. Julklappsutdelandet kommer från att Jesus fick presenter av de tre vise männen. I Nordeuropa och Tyskland så delas julklapparna ut på julafton, medan de i många andra länder utdelas på juldagen. Och i Sverige läggs julklapparna ofta under julgranen innan de delas ut på julaftonens kväll. På vissa ställen, bland annat i Sverige, kommer jultomten för att utdela gåvorna, samtidigt som någon annan mansperson i hushållet (ofta pappan) "gått för att köpa tidningen". På andra ställen utses en familjemedlem till gåvoutdelare. I många engelsktalande länder sägs tomten släppa ned julklapparna genom skorstenen på natten mot juldagen och sedan lämna paketen i en julstrumpa i barnens rum, alternativt ovanför den öppna spisen. För det har ju alla människor… Julstrumpan verkar främst förekomma i Storbritannien.

Julen är idag en kristen högtid. Från början var julen en hednisk högtid, då det dracks julöl till gudarnas minne.  Julen firas idag av såväl kristna som personer utan anknytning till den kristna tron. Inom judendomen förekommer en iknande presentutdelning i samband med chanukka och presenter delas även ut av dem som firar kwanzaa. Det finns dock även många personer som tillhör andra religioner än kristendomen som av religiösa skäl avstår från att delta i julklappstraditionen.

Seden att ge bort julklappar kommer från en lantlig tradition som innebar att byns ungdomar smög omkring på julaftonen och knackade på i stugorna. När någon öppnade kastade man in en skämtgåva, som kunde bestå av ett vedträ eller en halmfigur. På gåvan hade man ofta fäst en lapp med en vers som förklarade varför mottagaren förärats den fina presenten. Dessa verser är föregångare till våra dagars julklappsrim. Det var viktigt att inte bli tagen på bar gärning under julklappsutdelandet, eftersom verserna kunde vara ganska så elaka och grovkorniga. På en del platser delades julklapparna ut av en julbock, men han och hans uppgifter har sedan slutet av 1800-talet övertagits av jultomten. Numera utdelas julklapparna i många familjer efter julaftonens TV-program med Kalle Anka.

Att givmildheten alltid varit som störst i juletid har sin naturliga förklaring. Under en kort tid fick man vila från vardagslitet och dessutom hade man för en gång skull ett överflöd av både mat och dryck. Man visade särskild omsorg om traktens fattiga och att låta bli att bjuda en besökande på något under juletiden kunde bringa otur. Då riskerade man nämligen att gästen gick ut med julen.

Allt detta ovan är i princip taget rakt av från Wikipedia. Mina egna tankar runt julen är betydligt enklare och stämmer ganska bra överens med det sista stycket. Det är fantastiskt bra att tänka på julen som givmildhetens dagar, och att vara givmild med vad jag tycker om de nära och kära. Att under just dessa dagar fokusera på överflöd av vila, värme och mat är något bra. Det behöver inte vara ovan nämnda överflöd eller extraordinärt. För ytterligare fokus så är särskild omsorg om traktens fattiga och ta kontakt med de som du inte hinner med annars något som bringar tur. Gällande julklappar så köper jag inga till vare sig vuxna eller barn privat. På jobbet är det självklart en viktig del som ett tack för en säsong. Det jag köper privat är alltid kopplat till någon form av välgörenhet om det sker vid jul. 


Då kommer gästen att komma in med julen....!
   

2 kommentarer:

Anonym sa...

Gillar inte det tvingande momentet i julklappar.... nu SKA ni köpa något att ge till skänks, vad faen som helst bara vi får ett snygg bokslut på BNP'n, ehuru så står det skrivet i första Disneybok!

Tacka vet att ge bort något som jag döpt till "vardagspresenter", baserat på ett plötsligt infall (läskigt spontant;), bara för att den där rätta mojängen till dig plötsligt kom i min väg, eller av kärlek....eller för att JAG vill ge bort något...just nu! Inte för att handeln, bibeln eller traditionen gör gällande att så ÄR brukligt vid denna tid på året!
F-that!
Känner mig lite som när Dean Martin uttalade sig om nyår "den enda dagen han var nykter, eftersom den var vikt åt amatörer"!
R.S
men jag vet att jag kommer vika ner mig, för att inte förstöra julhelvetet för andra....små!

Unknown sa...

R.S, min trogne kommentator! Som vanligt skämmer du bort bloggen, mig och besökarna med dina briljanta formuleringar. "Snyggt bokslut på BNP´n" är en låttitel:)

"Vardagspresenter är tagen rakt av, kommer komma ett inlägg om sådana. Du ger ju faktsiskt bloggen sådana i princip varje dag:)

Som du brukar skriva, killkram!