21 december 2011

Heinz Linge - I Hitlers tjänst

Jag hade drygt en halvtimme över och var på stationshuset i Jönköping när jag var där för några måndagskvällar sedan. Passade på att köpa ett par magasin och ett par böcker. Magasinen jag köper tenderar att bli liggande på de platser där de stämmer bäst in dekorationsmässigt hemma, fast de jag köpte denna gången är redan lagda på jobbet. 


Böckerna däremot hamnar alltid på hög tills de blir lästa. Magasinen jag tar hem läser jag aldrig. Demma gången på stationshuset blev det ytterligare en bok med koppling till Tyskland och andra världskriget som var det som köptes in. 


Märkligt att fortfarande, 66 år efter att denna ondskefulla och fruktansvärda regim föll, hitta nya berättelser och otäckheter. Boken, som är en memoar, handlar om en för mig tidigare ej noterad person i Hitlers närhet, Heinz Linge. Linge var Hitlers personlige assistent eller betjänt och spenderade tio år av sitt liv vid Hitlers sida mer eller mindre dygnet runt fram till dennes död i Berlin 1945. Av sin chef gavs han en sista uppgift vilket var att avlägsna Adolf Hitlers och Eva Brauns kroppar. 


I memoarerna möter jag allt från dagliga rutiner, hälsan och humöret på den galne arbetsgivaren, finner insikter om bland andra Eva Braun, Rudolf Hess, Albert Speer, Martin Bormann, Joseph Goebbels, Joachim von Ribbentrop, och fler av de mest galna runt chefsgalningen.


Boken gick snabbt att läsa och var ett tillskott till insikterna om den tiden. 

Inga kommentarer: