07 februari 2012

CCCP - Cosmic Communist Construction Photographed

LMS och jag var ute och strollade i Little Village för ett tag sedan och gled in i en bokaffär i det "berömda" Haga. Jag dök på och köpte boken CCCP - Cosmic Communist Construction Photographed. 


En fotograf som heter Frédéric Chaubin visar nittio byggnader från Sovjetunionen, som alla är byggda under de sista tjugo åren, 1970-1990. Det är en helt fantastisk samling byggnader som jag tycker har en utomjordisk arkitekturen och bygger på en fantasi där jag inte klarar av att spåra vad fantasin bygger på, inget jag har sett eller upplevt i alla fall. Chaubin hävdar att det går att dra slutsatser som att denna perioden började visa på diversitetoch fantasi som låter ana attSovjetstaten var på väg
att vittrasönder, jag kallar det inåtvända påhitt. Chaubin kallar själv perioden för Sovjetarkitekturens fjärde ålder, jag kallar den coolt och motsägelsefullt kantigt mysko.

Dock gillar jag detta citatet från Chaubin
"These buildings are happy accidents for some, and forothers lapses oftaste, but most of them, whether modest or not, somehow managed to dodgethe norms."





Du ska köpa boken, och det går bra att göra hos Adlibris

Inga kommentarer: