24 februari 2012

Jag spenderar mycket tid konsumerande...

Jag spenderar mycket tid konsumerande kunskap, information, fakta och letar nyfiket via online. Jag är uppkopplad all vaken tid. Jag pratar nästan aldrig i telefon längre, har ingen så kallas fast lina hemma och chattar eller textar till alla privat. Dessutom prenumererar jag inte på traditionella tidningar eller kollar på traditionell tv via tv-apparat.


Så vad ska jag svara när någon frågar om jag såg på Skavlan i fredags? Vart ska jag gå om någon föreslår att vi ska titta på tv? Och vad menar de? För några veckor sedan deltog jag i en undersökning via telefon, blev uppringd av någon firma. Frågorna fokuserade mycket kring det som har kallats mediekonsumtion och en sak var solklar, och det var att den som intervjuade blev förvånad/förskräckt över mina uppenbarligen höga siffror på antalet timmar jag är uppkopplad. Och när jag skulle svara på hur många timmar om dagen jag kollade på TV så blev mitt svar någon timme i veckan... Samtidigt som jag frågade dem vad de menade med att titta på TV... det gick inte att svara på. Sedan kom frågan ”Hur ofta kollar du på TV i datorn, t.ex. SVT Play?”. Då var det ju såklart det svaret jag redan hade givit...


Jag är medveten om och vet att jag har bytt beteende snabbt och att evolutionen bara drar på, och konstaterar också att det språkmässiga ovan är en ålders-, vane-  och kulturfråga som baseras på hur mycket du konsumerar i ditt beteende och var, hur och när du gör det. 


Personligen så anser jag att livet bara blir bättre och bättre och jag prioriterar att spendera massor av tid och tanke uppkopplad. Känslan av vällust blir bara större och större ur alla aspekter tack vare online. 


Jag lovar att skriva lite längre om detta lite längre fram, nu slängde jag bara upp lite tankar i form av textfragment för att börja. 

Inga kommentarer: