13 juni 2012

Tid är det mest demokratiska vi har...

Att "inte ha tid" är det absolut mest oansvariga du har att skylla dina egna prioriteringar på. Och det värsta med det är att det är ett relativt vedertaget uttryck och begrepp. Vi behöver första att tid är det mest demokratiska vi har, hur vi använder tid handlar enbart om vår egen prioritering. Att sedan styra över konsekvenserna av dina prioriteringar... Det är en annan sak...


Det händer att du, jag och andra säger: "Jag hinner inte", "Jag har inte hunnit", "Jag har inte tid", när du, jag och de får frågan "Varför har du inte gjort det", oavsett det är det ena eller det andra.


Det finns flera enormt väl använda, och tyvärr ibland användbara ursäkter, till varför vi inte prioriterar det som är viktigt för oss, vi har inte råd, vi orkar inte, vi kan inte osv. Gör helt enkelt en inventering av hur du väljer att använda din tid. Observera noga vad du hinner med och hur mycket du gör av detta. Prioriterar du verkligen rätt saker? Lägger du tid bara på sådant som leder till att du får mer energi, som ger avkoppling, skapar glädje, och som får dig att utvecklas i riktning mot det du drömmer om och vill uppnå? Eller är det något du behöver förändra drastiskt?


Att jag säger att tid är det mest demokratiska vi har, beror på att det är så. Tiden är helt jämt fördelad över hela världen. Året har 365 eller 366 dygn. Ett dygn har 24 timmar. Varje timme har 60 minuter. Varje minut 60 sekunder.


Så nu är det dags för förändring och använda prioritering som den i särklass mest använda anledningen till varför vi gör det där som vi väljer att göra, oavsett vad vi egentligen borde, måste eller ville göra.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag är ganska säker på att -"Jag hann inte" egentligen är kod,
för "-jämrans, jag glömde!" och i vissa beklagliga fall "-som om jag brydde mig!"
Vi hinner visst!
R.S

Unknown sa...

Vi hinner och tyvärr är det ofta det senare tror jag...