15 juli 2013

Stafettläkare och den svenska sjukvården

Jag är skattebetalare.

Jag röstar ej.

Jag tänker och klurar mycket.


























Dagens fundering gäller stafettläkare generellt och privatisering av sjukvården specifikt.

Jag har massor av frågor och klurar kring vem jag ska fråga...

Finns det någon som äger frågan om effektivisering och att mappa den mot friskvårdstal och nöjdhet? 

Kan någon besvara frågan tydligt med vilka kvalitativa och kvantitativa förbättringar det är som uppnås? 

Kan någon svara på hur mycket kunskapen kring varje individ som besöker sjukvården har ökat? 

Kan någon med handen på ett rent hjärta ärligt beskriva varför vi privatiserar sjukvården? 

Kan samma person eller någon annan svara på hur stafettläkare "räknas hem", och mappat mot vilka mål?

Jag tror att svaret på ovan är nej och att det är helt andra preferenser och agendor som styr ovan beslut. För så är det i princip alltid. 




Inga kommentarer: